بازداشت دو سارق موتورسیکلت در تهران| آنها پدر و پسر بودند دستگیری سارق سابقه‌دار حین سرقت از اداره ثبت‌احوال پنج راه حل برای تشخیص ایمیل‌های جعلی آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟ اظهار نظر یک پزشک درباره واکسن HPV کار را به دفتر رهبری کشاند پلیس جوان به علت تیراندازی به شرور مست محاکمه شد| بیکاری، حکم زندان و پرداخت دیه تاوان انجام وظیفه! اعضای بدن جوان بیست‌‌ودوساله نیشابوری اهدا شد جوان بدبخت مشهدی به پلیس پناه برد| یک زن خائن و دیگری دیوانه کتک زن! آتش‌سوزی‌‌های سریالی خانه‌ها در یک روستای دورافتاده | اهالی می‌گویند کار اجنه است! اخاذی مرد شیطان صفت از همسر سابقش | شگرد او انتشار تصاویر خصوصی بود! اعترافات تکان‌دهنده زورگیران بی‌رحم درباره قتل جوان بی‌گناه | مقتول ۲ فرزند خردسال داشت آتش‌سوزی مغازه تعویض‌روغنی در خیابان رسالت مشهد با یک مصدوم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع قضایی با تغییر کاربری ۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی در شهرستان مشهد واژگونی خودرو در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات آتش سوزی برج اوپال و ساختمان خیابان ایرانشهر در تهران (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل ملی البسه استاندارد بیماران به تمامی بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت ابلاغ شد اعلام شرایط جذب سرباز معلم در سال ۱۴۰۳ + جزئیات امحای بیش از ۵۲ تن از کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی در مشهد ویدئو | لحظه برخورد صاعقه به مرد روس پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دیروز میزان آلایندگی هوای مشهد ۱۰ برابر بیش از حد مجاز بود | باران بیش از مسئولان به پاک‌سازی هوای شهر کمک کرد

  • کد خبر: ۱۷۸۰۰۹
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
دیروز میزان آلایندگی هوای مشهد ۱۰ برابر بیش از حد مجاز بود | باران بیش از مسئولان به پاک‌سازی هوای شهر کمک کرد
بارش‌های رگباری عصر دیروز، گرد‌و‌غباری را که آلایندگی‌اش ۱۰ برابر میزان مجاز بود، از آسمان مشهد شست.

به گزارش شهرآرانیوز هنوز روزشمار تقویم یک ماه را پر نکرده است که دوباره سروکله گرد‌و‌غبار و هوای ناسالم برای همه گروه‌ها در استان و مشهد پیدا شد؛ پس از آنکه درست بیست‌روز پیش، براساس داده‌های ایستگاه سنجش هوا در مشهد، شاخص کیفیت هوا در این کلان‌شهر به ۳۶۸ رسیده و روی مدار ناسالم برای همه افراد قرار گرفته بود، دیروز دوباره هوای مشهد، ذرات آلاینده‌ای را در خود جا داد که گرد‌و‌غبار آن از اواخر وقت شنبه، ۱۴ مرداد‌ماه، مشاهده شد و شاخص کیفیت هوای دیروز هم بین اعداد ۲۹۷، ۳۳۸، ۳۶۴ و‌... متغیر بود.

مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی، هم علت بروز پدیده گرد‌و غبار در هوای استان و مشهد را فعال شدن کانون‌های قره‌قوم در ترکمنستان، هرات در افغانستان و نیز کانون‌های داخلی و وزش باد اعلام کرد.

یحیی قائنی‌پور، معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی، نیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه این اداره‌کل ۱۰‌مرداد نیز درباره افزایش شدت وزش باد و گرد‌و غبار هشدار داده است، گفت: باتوجه به اینکه شدت وزش باد به مرور زیاد می‌شود، ممکن است گرد‌و‌غبار تخلیه شود، همچنین اگر بارشی به‌ویژه در قسمت‌های غربی و شمال غربی داشته باشیم، شاهد کاهش ریزگرد‌ها در استان و مشهد خواهیم بود.

گفته‌های قائنی‌پور این واقعیت را به ما یادآوری می‌کند که انگار هر بار پس از آلودگی هوا، فقط باید چشم به آسمان بدوزیم تا بارش رحمت الهی، آلودگی را از آسمان شهر بشوید، اما خبری از اقدامی جدی برای حل این معضل نیست؛ مسئله‌ای که شاید شاهد‌مثالش گفته‌های دیروز اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، به خبرگزاری ایرنا باشد: نظر به خطرناک شدن شرایط هوا در برخی شهرستان‌های استان و اعلام وضعیت هشدار نارنجی از سوی اداره‌کل هواشناسی در این زمینه با برگزاری دومین مدیریت بحران خراسان‌رضوی، به مردم توصیه می‌شود خودمراقبتی را در پیش بگیرند. با‌این‌حال بارش رگباری عصر دیروز در مشهد به داد هوای شهر رسید و گرد‌و‌غبار را شست.

جلسه شبانه کمیته اضطرار

مشهد در بیست روز اخیر دو بار از نفس افتاده است و انگار گرد‌و‌غبار برایمان به پدیده‌ای سریالی تبدیل شده است. نیمه‌شب گذشته شرایط به‌حدی رسید که کمیته اضطراری آلودگی هوای خراسان‌رضوی تشکیل جلسه داد. در پی این آلودگی، اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی نیز هشدار سطح نارنجی‌صادر کرد. وزش باد شدید همراه با گرد‌و‌خاک به اندازه‌ای بود که جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان‌رضوی، از کاهش دید افقی رانندگان در جاده‌های ارتباطی اصلی استان به‌ویژه در اطراف مشهد خبر داد. توفان شن و گرد‌و‌خاک حرکت قطار مسافربری محلی سرخس-مشهد را نیز لغو کرد.

فعالیت چراغ‌خاموش مهدکودک‌ها

وقوع پدیده گرد‌و‌غبار در ۲۷ تیرماه امسال، مردم و مسئولان مشهد و استان را غافلگیر کرد؛ اتفاقی که گویا در رخداد دیروز نیز به‌گونه‌ای دیگر تکرار شد؛ ساعت ۳ بامداد دیروز بود که تعطیلی مراکز آموزشی، مهد‌های کودک، باشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی مشهد به‌دلیل افزایش آلایندگی هوا اعلام شد.

در حالی این تعطیلی در نیمه‌شب اعلام شد که کارمندان ادارات باید ساعت ۶:۳۰ صبح در محل کار خود حاضر می‌شدند؛ بنابراین والدین ناچار بودند که فرزندان خود را به اقوام بسپارند یا آن‌ها را با خود به محل کار ببرند و در نهایت کودکان نیز در معرض این هوای ناسالم قرار گرفتند؛ البته در این بین برخی از مهدکودک‌ها از این تناقض در تصمیم‌گیری استفاده کردند و چراغ‌خاموش به فعالیت خود ادامه دادند. به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی دیرهنگام گرد‌و‌غبار دیروز که همه مراکز درمانی مشهد را در حالت آماده‌باش قرار داده بود، چندان هم مؤثر واقع نشد.

آلودگی مشهد، ۱۰ برابر میزان مجاز

رضا اسماعیلی، مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد، نیز درباره گرد‌و‌غبار دیروز شهر گفت: این گرد‌وغبار حاوی مواد بسیار خطرناکی بود که ۱۰ برابر میزان مجاز وزارت بهداشت گزارش شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->